VD Tankesmedjan FORES, mäktigast i Hållbarhetssverige 2016

Mattias Goldmann

Jag misslyckas.

Det händer att jag flyger, ibland kör jag bil. En gång i veckan äter jag en köttbit. Långt ifrån allt jag köper är secondhand och inte allt är miljömärkt eller närproducerat. Därför känns det självklart att kompensera den klimatpåverkan jag orsakar, och viktigt att det även sker med projekt som ger starka, positiva sidoeffekter.

Vi måste alla minska våra utsläpp så mycket och snabbt det går, men i närtid kommer vi inte ända fram – och ganska snart ska utsläppen i vår del av världen vara under noll. Det klarar man inte på egen hand ens med cykel, elbil, vegansk mat och flygstopp. Därför behövs ett komplement till utsläppsminskningarna; klimatkompensation. Och den bör inte vara kopplad till någon enskild företeelse, som flyg, även om det kan vara en bra början – utan all nettoökning av koldioxidekvivalenter vi ger upphov till bör kompenseras. Och eftersom detta är så viktigt, ska vi också ha höga krav på mekanismen – jag är stark motståndare till flummiga, overifierade trädplanteringar eller liknande som kompensation (de kan vara bra av andra skäl och är en klart bättre femtioårspresent än en flaska whiskey), och vill fortsätta på den inslagna vägen där FN tar fram mekanismen och miljöorganisationer lägger på sina tilläggskrav.

Följ Mattias Goldmann

Tar du ditt klimatansvar?

Här kan du enkelt klimatkompensera dina utsläpp genom certifierade projekt.

JAG VILL KLIMATKOMPENSERA

Handboken om klimatkompensation

Boken ger svar på alla de vanligaste frågorna som rör klimatkompensation.

LÄS MER